10 Mar 2012

DUA


DUA 


İnsan, aciz ve muhtaç bir varlıktır. Anaya, babaya, tabiata ve özellikle Allaha muhtaçtır. İnsanın, hastalıklardan, üzüntülerden, tehlikelerden, bela ve musibetlerden, fakirlik ve sıkıntılardan tam anlamıyla kurtulması mümkün değildir.  Allah Teala, Rahman ve Rahimdir. Kullarına karşı çok merhametlidir. İnsanlara,hayatın sıkıntılarını giderecekleri, huzur ve sükunet bulacakları bir kapı açmıştır. Bu kapı dua kapısıdır. 
Dua, çağırmak, yardım istemek, ibadet etmek manalarına gelir. Yani; kulun bütün benliğiyle Yüce yaratana yönelerek ondan istek ve dilekte bulunmasıdır. dua etmek, Allahtan yardım talep etmek, ona boyun eğmek ve işleri ona havale etmek, insan için bir sığınaktır. Müminin ihtiyaçlarını arz edeceği yegane merci Allah Taaladır.
 
Bütün yaratıkların tabiatında Allaha doğru bir yöneliş vardır. Birçok ayette canlı ve cansız bütün varlıkların Allah'ı andığı açıkça vurgulanmaktadır. Bu ayetlerin birinde şöyle denilmektedir:
   
"Yedi gök, yer ve bunların içinde bulunanlar Allahı tespih eder. Her şey O'nu hamd ile tespih eder. Ancak siz onların tespihlerini anlamazsınız. O, halimdir ( hemen cezalandırmaz, mühlet verir), çok bağışlayandır." (İsra,17/44)
 
Varlıklar arasında en mükemmeli olan insan, özü itibariyle yaratıcısına ulaşma, ona sığınma ve onu tanıma arayışı içinde yaratılmıştır. Bu sebeple insan,tarihinin hiçbir döneminde duadan uzak kalmamıştır.

Dua, en önemli kulluk göstergesidir. Kul ile Rabbi arasında irtibatı sağlayan bir ibadettir.
Dua, insanlık borcudur. Allaha yalvarmaktır. Allahtan yardım istemektir. Kulun isteklerini Rabbine bildirmesidir.
Nitekim Allah Resulü (s.a.v):
"Hiçbir şey Allah katında duadan daha değerli değildir. " buyurmuştur. (Tirmizi,İbni Mace)


Yüce Allah (c.c) da :
" De ki eğer duanız olmasaydı Rabbim size ne diye değer versin"(25/Faukan/77)buyurarak insana duası sebebiyle değer verdiğini beyan ediyor.
Dua,Allaha tam teslimiyettir. Hamd etmektir. Nimetlere şükretmektir. Dua.ruhun cilasıdır. Müminin silahıdır. Hayır, yardım ve merhamet dileğinde bulunmadır. En büyük zenginlik, kulun ihtiyaçlarını Yaratanına arz etmesidir.
 
Yüca Allah (c.c):" Rabbiniz şöyle buyurdu: Bana dua edin,duanıza cevap vereyim. Bana kulluk etmeyi kibirlerine yediremeyenler yakında hor ve hakir olarak cehenneme gireceklerdir" (40/mümin/60)
Dua, Allahı hatırlamaktır. Dolayısıyla Allahın da kulunu hatırlamasına sebep olur. Yüce Allah (c.c):
" Beni hatırlayın ki bende sizi hatırlayayım. Bana şükredin, nankörlük etmeyin" (2/.. ) Allahın rahmet kapısı dua eden herkese açıktır:
"Kullarım beni sana sorarlarsa, ben çok yakınım.Bana dua ettiğinde dua edenlerin duasına cevap veririm. O halde doğru yolu bulmaları için çağrımı kabul etsinler, bana iman etsinler" (2/bakara/186)
 
Dua,  Allhla kul arasında kuvvetli bir bağdır. Kulluktan bahsedilen bir yerde duadan bahsetmemek mümkün değildir. Hayatı duasız düşünmek de mümkün değildir. Yaşadığımız hayat baştan sona kadar duadan ibarettir. Dua, Allah gazabının paratoneridir.
 
Dua, Allahın emridir 

Yüce Allah (c.c) : " Rabbinize yalvara yalvara ve gizlice dua edin. Çünkü o, haddi aşanları sevmez." (7/araf/55)
Dua ve şükür, nimetlerin artmasına sebep olur. Yüca Allah (c.c) : " Şükrederseniz nimetlerimi artırırım." ( İbrahim/7)


Dua, istek ve iştiyakla kalpten yapılmalıdır. Kalpteki duyguların lisan yoluyla Rabbe ulaştırılması lazımdır. Kul halini ahzetmelidir. Hz.Eyyup (A.S) ın yaptığı gibi:
" Ya Rabbi şüphesiz ki bana zarar dokundu ve sen erhamurrahimisin." (Enbiya 83) 
Bazande kul, hem halini arz etmeli hemde isteğini dile getirmelidir.  Zekeriya (A.S) ın yaptığı gibi: "Ya Rabbi katından bana temiz b ir zürriyyet ver. Şüphesizki sen düaları işitensin" (Enbiya 87)

En güzel, en veciz, en camialı dualar  
En güzel, en veciz, en camialı dualar K.Kerimdedir. Bunların bir kısmı peygamberlerin ve iyi kulların dualarıdır. Müslümanların bunlarla dua etmeleri için bunlar k. kerimde tescil edilmişlerdir. Bu dualar, adeta yüce Allaha birer dilekçe örnekleridir. Peygamberimiz ekseriya bu dualarla dua ederdi. Efendimiz ayrıca binlerce hadisle de duanın ehemmiyetini ümmetine öğretmiş,hem de hayatın her sahasında yapılması gereken duaları öğretmiştir. 
K.Kerimdeki dualar ve peyğamberimiz (s.a.v)in yaptığı ve öğrettiği veciz ve özlüdualar, kendileriyle dua edilmeğe en layık dualardır.

Hz.Ademin duası:
"Rabbimiz nefislerimize zulmettik. Eğer bizi bağışlamaz ve bize merhamet etmezsen elbette zarara uğrayanlardan oluruz."
Hz. İbrahim (a.s)ın duası:
" Rabbim bana salihlerden bir oğul ver." ve yine:" "Ya Rabbi beni ve zürriyyetimi namaz kılanlardan eyle. Rabbimiz duamızı kabul eyle. Rabbimiz beni, anamı-babamı ve müminleri hesap gününde bağışla."
K.Kerimde Hz.Peyğambere öğretilen bazı dualar:
"De ki Rabbim, şeytanların vesvesesinden sana sığınırım. Ve huzurunda bulunanlardan sana sığınırım." (Müminun,93)

Ve: "Rabbim beni bağışla ve merhabet et. Sen merhamet edenlerin en hayırlısısın. "(Müminun,98)

Hz.Aişe (r.a) Hz. Peyğamberin en çok yaptığı dua: " Allahım bize dünyada da ahirette de güzellikler ver. Bizi cehennem azabından koru." duasıydı.
Hadislerde varid olan dualar:" Allahım,senden hidayet, takva,iffetli olmayı ve zenginlik isterim." (R.Salihi,3/66)

 Bir adam müslüman olunca 

Bir adam müslüman olunca, Peyğamber (s.a.v) ona namazı öğretir ve şu duayı yapmasını emrederdi:
"Allahım beni bağışla,bana merhamet et, bana afiyet ver ve beni rızıklandır.Bunlar dünya ve ahirette sana
yeter."(R.Salihin,3/67  
Dua,  gönülden, gizlice ve alçak sesle, günahlara pişmanlık duyarak, kıbleye yönelerek ve Allahın adıyla başlayarak yapılmalı. Dua esnasında dini şuur yoğunlaştırılmalı. kabulü için acele edilmemelidir. Duanın kabul edileceğine inanılarak israrla duaya devam edilmelidir. A yrıca isteğini  Allaha arz etmeden önce Tevbe ve istiğfar edilmeli. Allaha hamdü sena, Peyğamberine selatu- selam Getirilmelidir. Allah bizlere dünyada da Ahirette de güzellik versin."
M.GÖRGÜN: E. MÜFTÜ

 

Ey cümleye Ma'bud olan,derdime derman sendedir
Aşıklara matlub olan,derdime derman sendedir
Aşktır benim ana giden,aşktır murada ırgören
Olmuş gönüllerdir gören,derdime derman sendedir,

Aşktır tenimde can olan,mesti elest insan olan
Aşıklara iman olan, derdime derman sendedir
Sensin Kerim Sensin Rahim, aşıklara aşkın naim
Vaslın cinan hicrin cahim, derdime derman sendedir,

Taceddinoğlu çaresi çoktan, bezm'i avaresi
Lutfin senin çün çarasi,derdime derman sendedir
Geldik kapuna ya şekur, irham lena ya Rabbena
Sensin Kerim sensin Gafur, irham lena ya Rabbena,

Başım kodum bu meydana, muntazırım ben ihsana
Garikım gerçi isyana, irham lena ya rabbena
Günahım oldu gayetsiz,senin lutfin nihayetsiz
Nice bulam hidayetsiz,irham lena ya rabbena,

Taceddinoğlu dir kaldım, günahım anladım bildim
Yüzüm kara sana geldim, irham lena ya rabbena

ŞEYH TACEDDİN. 


Hiç yorum yok: